Niet direct duidelijk?

Neem contact met ons op

De meest gestelde vragen

  • Ontvang ik rente op mijn bouwdepot?

    Over het aanwezige bedrag in het bouwdepot ontvang je van ons rente tegen hetzelfde rentepercentage dat je ons betaalt voor de lening. Heb je meerdere leningdelen? Dan berekenen wij het gemiddelde van de verschillende rentepercentages. Hierbij houden we rekening met de hoogte van de verschillende leningdelen.

    Bij bestaande bouw
    Wij storten deze rente iedere maand op jouw bouwdepot.

    Bij nieuwbouw
    Wij brengen deze rente in mindering op jouw maandtermijn.

    Je persoonlijke adviseur kan je meer informatie hierover geven.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Hoe lang is een bouwdepot geldig?

    Bestaande bouw
    Heb je een bouwdepot afgesloten voor een bestaande woning? Dan is het depot 12 maanden geldig. Als je verbouwing langer duurt, dan kan je het bouwdepot eenmalig voor 6 maanden verlengen. Je ontvangt van ons 30 dagen voor einde looptijd een bericht waarin wij je informeren dat jouw bouwdepot gaat aflopen. Je kan dan per e-mail of brief bij ons aangeven of je jouw bouwdepot nog wilt aanhouden.

    Nieuwbouw
    Heb je een bouwdepot afgesloten voor een nieuwbouwwoning? Dan is het depot 24 maanden geldig. Als je verbouwing langer duurt, dan kan je het bouwdepot eenmalig voor 6 maanden verlengen. Je ontvangt van ons 30 dagen voor einde looptijd een bericht waarin wij je informeren dat jouw bouwdepot gaat aflopen. Je kan dan per e-mail of brief bij ons aangeven of je jouw bouwdepot nog wilt aanhouden.
     

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Waarom wijkt het afgeschreven maandbedrag af van het bedrag dat in de offerte staat?

    De eerste afschrijving van je rekening vindt plaats in de maand waarin de hypotheekakte is gepasseerd. Het bedrag is dan meestal lager omdat je slechts een gedeelte van de maand betaalt. Het bedrag kan ook hoger uitvallen. Dit is het geval als wij de eerste afschrijving een maand later doen. Je betaalt dan voor de periode vanaf de ingangsdatum van renteberekening tot de eerst volgende maand én voor de lopende maand.

    De verschuldigde maandtermijnen worden altijd achteraf afgeschreven van je bankrekening. Jouw betaling heeft dus betrekking op de afgelopen maand.


     

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Mijn hypotheek is bij de notaris gepasseerd. Wanneer kan ik declaraties indienen?

    Als je passeert bij de notaris teken je daar de originele hypotheekakte en vervolgens stuurt de notaris ons daarvan een kopie. Het is mogelijk dat wij deze pas enkele dagen na passeren ontvangen. Nadat wij deze hebben ontvangen, nemen wij jouw hypotheek op in ons systeem. Dit is nodig omdat het regelmatig voorkomt dat de hypotheek toch op een ander moment of helemaal niet passeert. 

    Als wij de documenten hebben ontvangen, sturen wij een welkomstvideo en een e-mail met een toegangscode om een MijnNIBCDirect online omgeving te activeren. Je kunt daarna ook de NIBC Direct Hypotheken app installeren op je smartphone. Declaratie(s) kun je indienen via de app of de online omgeving.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Ik wil het geld van het bouwdepot ergens anders voor gebruiken dan ik heb opgegeven op de verbouwspecificatie. Kan dat?

    Het bouwdepot is verdeeld in drie rubrieken:

    Vernieuwen / verbeteren van de bestaande situatie
    • Badkamer
    • Keuken
    • Toilet
    • Vloeren, wanden en/of plafonds
    • Schilderwerk/stucwerk
    • CV-installatie
    • Buitenzonwering/rolluiken
    • Elektrische installatie/groepenkast
    • Dak en/of dakgoten
    • Reinigen gevel/voegwerk
    • Tuin en/of oprit
    Heb je op het verbouwplan alleen bovenstaande werkzaamheden ingevuld? Dan is het mogelijk zonder toestemming (in redelijke verhouding) te schuiven met het geld binnen het bouwdepot. Je hoeft hiervoor geen verzoek in te dienen.

    Bouwkundige aanpassingen/uitbreidingen
    • Dakkapel
    • Garage
    • Uitbouw
    • Serre
    • Carport
    • Berging/schuur
    • Dakopbouw
    • Gevelrenovatie
    • Fundering
    Wil je een wijziging doorgeven binnen de bouwkundige aanpassingen/uitbreidingen? Stuur dan een verzoek naar formulieren@nibcdirect.nl. Vermeld in de e-mail de huidige verbouwspecificatie en de nieuwe verbouwspecificatie. Wij beoordelen jouw verzoek binnen 6 werkdagen.

    Energiebesparende voorzieningen (EBV)
    • Hoogrendemenstketel
    • Gevelisolatie
    • Dakisolatie
    • Leidingisolatie
    • Vloerisolatie
    • Hoogrendementsbeglazing (HR++)
    • Energiezuinige kozijnen, deuren en daarmee gelijk te stellen constructieonderdelen
    • Energiezuinige ventilatie inclusief HR ventilatoren
    • Warmtepomp
    • Installatie voor warmteterugwinning
    • Zonneboiler
    • Zonnecellen
    Het is niet mogelijk te schuiven binnen de rubriek energiebesparende voorzieningen (EBV). Blijft er saldo over nadat de EBV gerealiseerd zijn of is het bouwdepot verlopen? Dan wordt het resterende bedrag afgelost op de hoofdsom.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Welke stukken hebben jullie nodig om uit te betalen uit het bouwdepot?

    Declareren
    Wanneer je gebruik maakt van een bouwdepot, kun je snel en eenvoudig je rekeningen declareren via de NIBC Direct Hypotheken app of via de MijnNIBCDirect online omgeving.

    Rekeningen
    Het is belangrijk dat je kopieën van de facturen meestuurt. Zorg ervoor dat de facturen ondertekend zijn door de leningnemer(s). Daarnaast moeten de volgende gegevens op de facturen zijn vermeld:
    • de adresgegevens van de leverancier
    • het bank- of gironummer van de leverancier
    • het nummer van de Kamer van Koophandel
    • het BTW-nummer
    Wij adviseren je de originele rekening(en) zelf te bewaren. Wij kunnen hier eventueel nog om vragen.

    Uitbetaling
    Na ontvangst van je declaratie, betalen wij de rekening(en) binnen 6 werkdagen. Als de declaratie wordt afgewezen, ontvang je hierover bericht.


     

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Kan ik ook een nota uit het buitenland betalen vanuit mijn bouwdepot?

    Je kunt ook een rekening van een buitenlands bedrijf betalen vanuit je bouwdepot. Het is belangrijk dat je het bedrag voorschiet. Wij maken namelijk nooit het bedrag rechtstreeks over naar een bedrijf in het buitenland. Nadat je de rekening en het betaalbewijs (afschrijving van je rekening of pinbon) bij ons hebt ingediend, maken wij binnen zes werkdagen het bedrag naar je over.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Wat gebeurt er als de incasso van mijn termijnbedrag niet lukt?

    Is de incasso niet gelukt omdat er te weinig saldo op de rekening staat of is om een andere reden de incasso niet gelukt? Dan kun je het maandbedrag zelf overmaken naar het rekeningnummer dat je ziet staan bij jouw vorige incasso. Maak het maandbedrag hiernaar toe over en vermeld in de omschrijving je leningnummer.

    Maak je het maandbedrag niet op tijd over of kun je het maandbedrag niet overmaken? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer
    070-3429559.

    Wanneer je hypotheek onlangs is gepasseerd bij de notaris vindt de afschrijving meestal plaats in de maand waarin de hypotheekakte is gepasseerd. het bedrag is meestal lager omdat je een gedeelte van de maand betaalt.

    Het kan ook zijn dat er de maand erna pas voor de eerste keer wordt geïncasseerd. Het ligt eraan wanneer je hypotheek gepasseerd is. Het bedrag kan dan hoger uitvallen. Je betaalt dan voor de periode vanaf de ingangsdatum tot de eerstvolgende maand én voor de lopende maand.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    De bouw is afgerond en ik heb nog geld in het bouwdepot. Wat gebeurt er met dat geld?

    Als de bouw of verbouw is afgerond en het bouwdepot is niet leeg, wordt dit bedrag automatisch afgelost op de lening. Daarna sluit het bouwdepot.

    Soms zit het tegen. Wat als de bouw of verbouwing nog niet is afgerond, maar het einde van de looptijd van het bouwdepot nadert? Je ontvangt dan van ons automatisch een bericht. Je kan eenmalig vragen de looptijd van het bouwdepot te verlengen met 6 maanden. Houd er rekening mee dat je na verlenging geen rentevergoeding meer ontvangt op jouw bouwdepot.

     

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Hoe dien ik een declaratie in uit mijn bouwdepot?

    Je kunt jouw declaratie(s) digitaal indienen via de:

    NIBC Direct Hypotheken app

     
    • Download de app via de App Store (iOS) of Google Play (Android)
    • Log in met je bestaande MijnNIBCDirect account
    • Klik in de app op uw hypotheek en vervolgens op 'Mijn bouwdepot'
    • Kies voor 'Declaratie indienen'
    • Vul de gevraagde gegevens in en upload de bon of factuur
    • Je ziet een bevestiging als jouw declaratie goed is ontvangen
    MijnNIBCDirect online omgeving
     
    • Ga naar www.nibcdirect.nl en klik op Inloggen Hypotheken
    • Klik op het tabblad 'Bouwdepot'
    • Kies voor 'Nieuwe declaratie indienen'
    • Vul de gevraagde gegevens in en upload de bon of factuur
    • Je ziet een bevestiging als jouw declaratie goed is ontvangen

    Als je declaratie wordt goedgekeurd maken wij binnen 6 werkdagen het geld over. Wordt je declaratie afgekeurd? Dan ontvang je hierover bericht.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Waarom is het restant uit mijn bouwdepot overgemaakt? Ik heb geen declaratieformulier opgestuurd.

    Bij hypotheken zonder NHG wordt er geen bouwdepot onder de  € 7.500,- aangehouden. Als er sprake is van een hoger bedrag wordt wel een bouwdepot aangehouden. Als het resterende bedrag in het depot onder de € 7.500,- zakt door het indienen van een declaratie wordt het restant automatisch naar je rekening overgemaakt en het depot wordt beëindigd.

    Bij hypotheken met NHG wordt er geen bouwdepot onder de € 250,- aangehouden. Als er sprake is van een hoger bedrag wordt wel een bouwdepot aangehouden. Als de verbouwing is afgerond wordt het resterende bedrag in het depot afgeboekt op de hoofdsom en het depot wordt beëindigd. 

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact
  • NHG

Phishing achtergrond.jpg

Heb je een vraag of opmerking?

Dan kun je ons digitaal bereiken en ontvang je zo spoedig mogelijk een antwoord van ons. Of bel gratis 0800 – 409 4094

Contactformulier of Klachtenformulier