Niet direct duidelijk?

We helpen je natuurlijk graag verder. Zoek in de meestgestelde vragen of neem contact met ons op.

Neem contact met ons op

De meest gestelde vragen

  • Wat gebeurt er met de rekening als de enige rekeninghouder overlijdt?

    Als de enige rekeninghouder overlijdt, dan kunnen er geen transacties meer plaatsvinden. Wij vragen vervolgens bewijsstukken op bij de nabestaande(n) (akte van overlijden, verklaring van erfrecht/geen testament). Als wij deze bewijsstukken binnen hebben, zullen wij overgaan tot het sluiten van de internetspaarrekening. We sluiten ook eventueel lopende deposito´s. Daarna maken wij het saldo over naar de tegenrekening die bij ons bekend is.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Wat gebeurt er als een van de rekeninghouders overlijdt. Kan de ander dan nog gebruik maken van de rekening?

    Als een van de rekeninghouders overlijdt, kan de ander nog gebruik maken van de rekening.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Loket slapende tegoeden

    Ben je erfgenaam of degene die belast is met de afhandeling van een erfenis (executeur of notaris) en heb je geen goed beeld van de bankrekeningen die een overledene aanhield bij één of meerdere banken? Dan kan je op de website www.slapendetegoeden.nl in één keer bij alle aangesloten banken een verzoek indienen om het bestaan van zulke rekeningen voor je uit te zoeken.

    Het digitale loket slapende tegoeden is een initiatief van de banken en wordt ondergebracht bij de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). NIBC Direct is ook bij dit loket aangesloten. Je kan er niet alleen slapende spaartegoeden opvragen, maar ook betaalrekeningen en aandelenportefeuilles.

    Je moet wel met bewijsstukken aantonen erfgenaam te zijn. Daarna onderzoekt het loket voor slapende tegoeden of er inderdaad geld ligt bij banken waar je recht op hebt. Daarna ontvang je een e-mail bij welke bank je eventueel geld op kan vragen. Dat opvragen moet je vervolgens zelf doen.

    Lees meer op www.slapendetegoeden.nl

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Moet ik erfbelasting betalen?

    Je betaalt geen erfbelasting over een vastgesteld bedrag van de erfenis: de vrijstelling. Hoe hoog dat bedrag is, hangt af van jouw relatie met de overledene. Klik hier voor meer informatie over erfbelasting.

    Nadat wij alle bankzaken hebben afgehandeld, ontvang je het saldo overzicht van de rekening(en) en eventuele termijndeposito('s) van de overledene.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Wat is een akte van overlijden?

    Een akte van overlijden is een officieel document. Dit document verklaart dat een persoon is overleden. Vaak regelt de uitvaartverzorger de aangifte van overlijden bij de Burgerlijke Stand van de gemeente waar het overlijden heeft plaatsgevonden. het is bij veel gemeentes ook mogelijk om het zelf via internet te regelen.

    NIBC Direct vraagt bij melding van een overlijden altijd om een akte van overlijden. Wij willen zeker weten wie is overleden en de juiste gegevens van de overledene hebben.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Hoe meld ik een overlijden?

    Het overlijden van een dierbare is een emotionele gebeurtenis. NIBC Direct helpt je graag de bankzaken van de overledene goed en eenvoudig af te handelen.

    Om de bankzaken van de overledene goed af te handelen is het belangrijk dat je het overlijden bij ons meldt.

    Klik op het type rekening waarvoor je het overlijden wilt melden:

    Wie kan het overlijden melden?
    Je mag als nabestaande het overlijden melden. Het meest eenvoudig is als de persoon met bevoegdheid de bankzaken afhandelt namens de overledene. Uiteindelijk stuurt deze persoon aan ons de juiste stukken en de opdracht voor verdere afhandeling. Daarnaast verstrekken wij alleen informatie over producten en saldi van de overledene aan de persoon die de bankzaken mag afhandelen.

    Hoe handelen wij de bankzaken af?
    Zodra de NIBC Direct alle benodigde informatie en documenten ontvangen heeft, nemen wij de melding van het overlijden in behandeling. De afhandeling van een spaarrekening duurt ongeveer 5 werkdagen.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

Phishing achtergrond.jpg

Heb je een vraag of opmerking?

Dan kun je ons digitaal bereiken en ontvang je zo spoedig mogelijk een antwoord van ons. Of bel gratis 0800 – 409 4094

Contactformulier of Klachtenformulier
Wij gebruiken cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies