Niet direct duidelijk?

Onze fout! We helpen je natuurlijk graag verder. Zoek in de meestgestelde vragen of neem contact met ons op.

De meest gestelde vragen

  • Is internetsparen bij NIBC Direct veilig?

    Uiteraard doen wij er alles aan om internetsparen via NIBC Direct zo veilig mogelijk te maken. Dit doen wij bijvoorbeeld door je een éénmalig te gebruiken wachtwoord te sturen. Dit wachtwoord wijzig je vervolgens zelf. Daarnaast versleutelen wij alle gegevens die je via onze website met ons uitwisselt. Hierdoor zijn deze gegevens voor derden niet leesbaar. Je herkent deze veilige omgeving aan de letters 'https' in de zoekbalk van internet én aan het slotje in het beeldscherm.

    Maak nooit het wachtwoord en/of de gebruikersnaam aan anderen bekend! Reageer niet op e-mails waarin om gebruikersnaam en/of wachtwoord wordt gevraagd. Ook niet als een bericht afkomstig lijkt te zijn van een bank.

    Klik hier als je meer wilt weten over veilig sparen en internetbankieren bij NIBC Direct.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Wat is phishing en hoe herken je fraudeurs?

    Wat is phishing?

    Phishing betekent dat criminelen naar jouw gegevens "vissen" om te misbruiken. Phishers proberen onder valse voorwendselen je wachtwoord en gebruikersnaam te bemachtigen. Ze benaderen je daarvoor per post, e-mail, social media (bijvoorbeeld Twitter) of telefoon.

    Phishing e-mails worden naar willekeurige personen in Nederland gezonden, zowel naar klanten als niet klanten. NIBC Direct stelt alles in het werk om phishing aanvallen te stoppen en daarmee risico's voor onze klanten te beperken.

    NIBC Direct vraagt nooit naar persoonsgebonden gegevens als gebruikersnaam en wachtwoord. Niet in een e-mail, via social media en ook niet per telefoon. Ga altijd vertrouwelijk om met deze gegevens.

    Fraude via telefoon of e-mail: Wees alert op phishing!

    Criminele organisaties nemen telefonisch contact op of versturen frauduleuze e-mails of Twitter berichten uit naam van banken met als doel: het verzamelen van vertrouwelijke gegevens. Voor deze activiteiten wordt ook de term "phishing" gebruikt.

    Hoe herken je fraudeurs?

    De fraudeurs nemen telefonisch contact op of via e-mail doen ze zich voor als medewerker van NIBC Direct. Er wordt meestal gevraagd naar je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarmee kunnen fraudeurs proberen om toegang te krijgen tot je rekening(en). Geef deze gegevens niet af.

    Kenmerken phishing e-mails:

    • In de aanhef staat vaak: "gebruiker", "klant" of "lid".
    • Het onderwerp van het bericht is onduidelijk en gaat vaak over veiligheid. Bijvoorbeeld. "uw account informatie moet worden veranderd".
    • Het bericht bevat spelfouten, grammaticale fouten en vreemde woorden of zinnen.
    • De boodschap is vaak in het Engels.
    • Phishing e-mails spelen vaak in op dringende redenen om zo snel mogelijk te reageren.
    • Je wordt gevraagd om informatie te geven die al bij ons in het bezit is of die wij niet hoeven te weten. Bijvoorbeeld: Gebruikersnaam en wachtwoord.

    Kenmerken phishing via Twitter:

    • Je wordt door een vals NIBC twitter account benaderd met de vraag om zogenaamd veilig via een direct message (DM) persoonsgegevens af te geven.
    • NIBC Direct zal altijd vanuit onderstaande afzender op Twitter communiceren:

    NIBC Direct
    @NIBCDirect_NL


     Wat kan je doen?

    • Lees e-mails kritisch door. Controleer links en webadressen. Reageer niet op verdachte e-mails en berichten via social media. Bel direct met NIBC Direct via 0800 - 409 409 4.
    • Controleer de beveiligde verbinding aan de hand van het gesloten hangslotje.

    Toch persoonlijke gegevens doorgegeven?

    Heb je jouw persoonlijke gegevens toch telefonisch doorgegeven of via e-mail of vals inlogscherm? Neem dan direct contact op met de NIBC Direct servicedesk, op telefoonnummer 0800 409 409 4 (kosteloos) om het voorval te melden.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Wat kan ik doen om de veiligheid te verhogen?

    Net als alle andere banken zijn wij continu bezig de veiligheid van internetbankieren te waarborgen. Banken werken hier zelf hard aan, maar ook voor jouzelf is er een belangrijke rol weggelegd. Hieronder volgen een aantal zaken waarop je kan letten ten behoeve van de veiligheid van internetbankieren:

     

    • Controleer altijd of je je in een beveiligde omgeving bevindt (je ziet een slotje bovenin je scherm).
    • Accepteer geen onveilige items als je bent ingelogd (dan ben je in een beveiligde omgeving). Als je wordt gevraagd of je wilt doorgaan, kies altijd 'nee'.
    • Controleer of het internetadres boven in de webadres-balk begint met 'HTTPS'. De S staat voor 'secure', dit betekent 'beveiligd'.
    • Wijzig regelmatig je wachtwoord.
    • Maak nooit je wachtwoord en/of je gebruikersnaam aan anderen bekend.
    • Bewaar gebruikersnaam en wachtwoord altijd gescheiden.
    • Noteer nooit je gebruikersnaam en/of wachtwoord in bijvoorbeeld je agenda.
    • Gebruik altijd de button 'uitloggen' om uit te loggen. Maar mocht je een keer per ongeluk het venster op een andere manier sluiten, dan logt NIBC Direct je om veiligheidsredenen automatisch uit.
    • Wij raden je af je bankzaken te doen in een internetcafé. Je hebt dan geen zicht op de veiligheid van de pc.
    • Voorkom het gebruik van onveilige (dit zijn gemakkelijk te raden of achterhalen) wachtwoorden, zoals een geboortedatum, gironummer, voor- of achternaam.
    • Zorg ervoor dat je jouw browsersoftware (het programma dat je gebruikt om het internet op te kunnen) en besturingssysteem (zoals Windows) up-to-date houdt en zet de automatische updatefunctie van deze systemen aan. Vaak kan je updates ook gratis downloaden van de softwareleverancier. Controleer of deze updates daadwerkelijk afkomstig zijn de authentieke sites van je softwareleverancier.
    • Bescherm je pc tegen virussen en spyware, en installeer een firewall. Zeker als je internet hebt via kabel of ADSL!
    • Reageer niet op e-mails waarin om gebruikersnaam en/of wachtwoord wordt gevraagd. Ook niet als een bericht afkomstig LIJKT te zijn van een bank. Klik nooit op links in de nepmail. Verwijder de nepmail.
    • Controleer altijd je bij- en afschrijvingen.
    • Gebruik niet de optie 'gebruikersnaam en wachtwoord opslaan op je computer'.
    • Meld als je een nieuw beveiligingsmiddel en/of nieuwe beveiligingscode van je bank verwacht en deze niet aankomt bij je bank.
    • Heb je onverhoopt toch persoonlijke gegevens gegeven aan een verdachte partij? Meld dit dan direct bij je bank.
    • Meld verlies of diefstal van inloggegevens direct bij je bank.
    • Zorg ervoor dat je altijd uitlogt van het internetbankieren voordat je wegloopt bij je computer.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Is het doen van transacties met een wachtwoord veilig?

    NIBC Direct streeft er steeds naar het gebruik van de spaarrekening zo veilig en gebruikersvriendelijk mogelijk te maken. De belangrijkste veiligheidsmaatregel voor het overboeken van geld is het feit dat transacties uitsluitend naar een door de klant opgegeven en op naam van de klant geïdentificeerde tegenrekening kunnen worden gedaan. 

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact

    Veilig internetbankieren doen we samen

    Het spreekt voor zich dat wij er alles aan doen om NIBC Direct zo veilig mogelijk te maken. NIBC Direct is bijvoorbeeld zodanig beveiligd dat deze omgeving zonder codes van buitenaf niet te benaderen is. Dit kan je herkennen aan 'https' in de URL (de webadres-balk) en een slotje bovenin het scherm.

    Je overboekingen bevestigt je met jouw strikt persoonlijke wachtwoord. De belangrijkste veiligheidsmaatregel voor het overboeken van geld is het feit dat transacties uitsluitend naar een door de klant opgegeven en op naam van de klant geïdentificeerde tegenrekening kunnen worden gedaan.  

    Maak nooit het wachtwoord en/of de gebruikersnaam aan anderen bekend! Reageer niet op e-mails waarin om gebruikersnaam en/of wachtwoord wordt gevraagd. Ook niet als een bericht afkomstig lijkt te zijn van een bank.

    Veilig bankieren campagne

    NIBC Direct werkt mee aan de campagne 'Veilig bankieren' van Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), voorheen de 3x kloppen campagne. Net als alle andere banken zijn wij continu bezig de veiligheid van internetbankieren te waarborgen. Deze campagne wil de consument wijzen op het belang van veilig internetbankieren. Banken werken hier zelf hard aan, maar ook voor jouzelf is er een belangrijke rol weggelegd.

    Wat kan jij doen om de veiligheid te verhogen?

    • Controleer altijd of je je in een beveiligde omgeving bevindt (je ziet een slotje bovenin je scherm).
    • Accepteer geen onveilige items als je bent ingelogd (dan ben je in een beveiligde omgeving). Als je wordt gevraagd of je wilt doorgaan, kies altijd 'nee'.

    Bekijk hier meer voorbeelden van wat je zelf kan doen om de veiligheid te verhogen.

    Let op phishing

    Phishing is de verzamelnaam voor alle activiteiten waarmee internetcriminelen je proberen persoonlijke informatie te ontfutselen. Bij phishing ontvang je zogenaamd van jouw bank een brief, e-mail, sms of telefoontje met de vraag een aantal vertrouwelijke gegevens te verstrekken. Met deze informatie kan fraude met ondermeer internetbankieren of je identiteit worden gepleegd. NIBC Direct zal je nooit vragen om op dergelijke wijze dat soort gegevens te verstrekken. Lees meer over phising.

    Wil je meer weten over veilig bankieren. Je kan op Veiligbankieren.nl leren hoe je in een aantal eenvoudige stappen nog veiliger kunt internetbankieren.

    Ben je hiermee geholpen?

    Ja Nee, ik wil graag contact
Phishing achtergrond.jpg

Heb je een vraag of opmerking?

Dan kun je ons digitaal bereiken en ontvang je zo spoedig mogelijk een antwoord van ons. Of bel gratis 0800 – 409 4094

Contactformulier of Klachtenformulier
Wij gebruiken cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies