Wat is phishing en hoe herken je fraudeurs?

Wat is phishing?

Phishing betekent dat criminelen naar jouw gegevens "vissen" om te misbruiken. Phishers proberen onder valse voorwendselen je wachtwoord en gebruikersnaam te bemachtigen. Ze benaderen je daarvoor per post, e-mail, social media (bijvoorbeeld Twitter) of telefoon.

Phishing e-mails worden naar willekeurige personen in Nederland gezonden, zowel naar klanten als niet klanten. NIBC Direct stelt alles in het werk om phishing aanvallen te stoppen en daarmee risico's voor onze klanten te beperken.

NIBC Direct vraagt nooit naar persoonsgebonden gegevens als gebruikersnaam en wachtwoord. Niet in een e-mail, via social media en ook niet per telefoon. Ga altijd vertrouwelijk om met deze gegevens.

Fraude via telefoon of e-mail: Wees alert op phishing!

Criminele organisaties nemen telefonisch contact op of versturen frauduleuze e-mails of Twitter berichten uit naam van banken met als doel: het verzamelen van vertrouwelijke gegevens. Voor deze activiteiten wordt ook de term "phishing" gebruikt.

Hoe herken je fraudeurs?

De fraudeurs nemen telefonisch contact op of via e-mail doen ze zich voor als medewerker van NIBC Direct. Er wordt meestal gevraagd naar je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarmee kunnen fraudeurs proberen om toegang te krijgen tot je rekening(en). Geef deze gegevens niet af.

Kenmerken phishing e-mails:

Kenmerken phishing via Twitter:

NIBC Direct
@NIBCDirect_NL


 Wat kan je doen?

Toch persoonlijke gegevens doorgegeven?

Heb je jouw persoonlijke gegevens toch telefonisch doorgegeven of via e-mail of vals inlogscherm? Neem dan direct contact op met de NIBC Direct servicedesk, op telefoonnummer 0800 409 409 4 (kosteloos) om het voorval te melden.

Wij gebruiken cookies om het bezoek aan onze website gemakkelijk te maken. Bezoek je onze website, dan ga je akkoord met deze cookies