Niet direct duidelijk?
Bel gratis 0800 409 409 4 Open ma - vrij van 09.00 uur tot 18.00 uur
Stel je vraag via Whatsapp Antwoord in 1 werkdag
Stel je vraag via Facebook Antwoord in 1 werkdag
Stel je vraag via Twitter Antwoord in 1 werkdag
Phishing betekent dat criminelen naar jouw gegevens "vissen" om te misbruiken. Phishers proberen onder valse voorwendselen je wachtwoord en gebruikersnaam te bemachtigen. Ze benaderen je daarvoor per post, e-mail, social media (bijvoorbeeld Twitter) of telefoon.
Phishing e-mails worden naar willekeurige personen in Nederland gezonden, zowel naar klanten als niet klanten. NIBC Direct stelt alles in het werk om phishing aanvallen te stoppen en daarmee risico's voor onze klanten te beperken.
NIBC Direct vraagt nooit naar persoonsgebonden gegevens als gebruikersnaam en wachtwoord. Niet in een e-mail, via social media en ook niet per telefoon. Ga altijd vertrouwelijk om met deze gegevens.
Criminele organisaties nemen telefonisch contact op of versturen frauduleuze e-mails of Twitter berichten uit naam van banken met als doel: het verzamelen van vertrouwelijke gegevens. Voor deze activiteiten wordt ook de term "phishing" gebruikt.
De fraudeurs nemen telefonisch contact op of via e-mail doen ze zich voor als medewerker van NIBC Direct. Er wordt meestal gevraagd naar je gebruikersnaam en wachtwoord. Daarmee kunnen fraudeurs proberen om toegang te krijgen tot je rekening(en). Geef deze gegevens niet af.
Kenmerken phishing e-mails:
Kenmerken phishing via Twitter:
NIBC Direct
@NIBCDirect_NL
Heb je jouw persoonlijke gegevens toch telefonisch doorgegeven of via e-mail of vals inlogscherm? Neem dan direct contact op met de NIBC Direct servicedesk, op telefoonnummer 0800 409 409 4 (kosteloos) om het voorval te melden.
NIBC Direct streeft er steeds naar het gebruik van de internetspaarrekening zo veilig en gebruikersvriendelijk mogelijk te maken. De belangrijkste veiligheidsmaatregel voor het overboeken van geld is het feit dat transacties uitsluitend naar een door de klant opgegeven en op naam van de klant geïdentificeerde tegenrekening kunnen worden gedaan.
Uit klanttevredenheidsonderzoek is naar voren gekomen dat het gebruik van een TAN-code door veel klanten als onprettig is ervaren, bijvoorbeeld bij het overboeken van geld vanaf een computer op het werk of vakantieadres terwijl de TAN-codelijst thuis ligt.
Je overboekingen bevestigt je met jouw strikt persoonlijke wachtwoord. De belangrijkste veiligheidsmaatregel voor het overboeken van geld is het feit dat transacties uitsluitend naar een door de klant opgegeven en op naam van de klant geïdentificeerde tegenrekening kunnen worden gedaan.
Maak nooit het wachtwoord en/of de gebruikersnaam aan anderen bekend! Reageer niet op e-mails waarin om gebruikersnaam en/of wachtwoord wordt gevraagd. Ook niet als een bericht afkomstig lijkt te zijn van een bank.
NIBC Direct werkt mee aan de campagne 'Veilig bankieren' van Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), voorheen de 3x kloppen campagne. Net als alle andere banken zijn wij continu bezig de veiligheid van internetbankieren te waarborgen. Deze campagne wil de consument wijzen op het belang van veilig internetbankieren. Banken werken hier zelf hard aan, maar ook voor jouzelf is er een belangrijke rol weggelegd.
Bekijk hier meer voorbeelden van wat je zelf kan doen om de veiligheid te verhogen.
Phishing is de verzamelnaam voor alle activiteiten waarmee internetcriminelen je proberen persoonlijke informatie te ontfutselen. Bij phishing ontvang je zogenaamd van jouw bank een brief, e-mail, sms of telefoontje met de vraag een aantal vertrouwelijke gegevens te verstrekken. Met deze informatie kan fraude met ondermeer internetbankieren of je identiteit worden gepleegd. NIBC Direct zal je nooit vragen om op dergelijke wijze dat soort gegevens te verstrekken. Lees meer over phising.
Wil je meer weten over veilig bankieren. Je kan op Veiligbankieren.nl leren hoe je in een aantal eenvoudige stappen nog veiliger kunt internetbankieren.
Dan kun je ons digitaal bereiken en ontvang je zo spoedig mogelijk een antwoord van ons. Of bel gratis 0800 – 409 4094
Contactformulier of Klachtenformulier