Identiteitsbewijs aanleveren

Dit doe je eenvoudig met jouw smartphone, tablet of computer

Ga je jouw identiteitsbewijs (ID) aanleveren via de NIBC Direct Sparen app of je online omgeving MIJNNIBCDirect? We leggen je hier uit hoe dit werkt. Ook vertellen we waarom het belangrijk is dit te doen. Onderaan deze pagina staan de antwoorden op veelgestelde vragen.

Vrouw Achter Laptop In Tuin
Ik ben al klant, waarom moet ik me opnieuw identificeren?

Banken vervullen een poortwachtersfunctie in de strijd tegen fraude, witwassen en financiering van terrorisme. Dit is vastgelegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en terrorismefinanciering (Wwft). Deze wet vereist dat banken moeten weten wie hun klanten zijn en waarvoor ze hun rekening(en) gebruiken. Banken moeten niet alleen de identiteit van hun klanten controleren, maar ook het bewijs daarvan vastleggen.

Je hebt je natuurlijk al geïdentificeerd op het moment dat je jouw NIBC Direct rekening aanvroeg. In het verleden hebben we de identiteitscontrole op een andere manier uitgevoerd. Destijds was dit een privacy- en gebruiksvriendelijke oplossing, maar wij vinden dit niet meer voldoende. Ook de Wwft verplicht ons om bij identificatie op afstand meer inspanningen te verrichten om er zeker van te zijn dat de opgegeven identiteit correct is. Bovendien moeten we het bewijs daarvan opslaan. Ook voor bestaande klanten.

In juni 2020 hebben wij de registratieprocedure aangepast en op veel punten verbeterd. We stellen meer vragen aan klanten met betrekking tot hun persoonlijke situatie en hebben de manier van identificeren aangepast. Op die manier krijgen we een goed beeld van wie onze klanten zijn en waarvoor ze de spaarrekening gebruiken. Aan de hand daarvan kan NIBC Direct afwijkende transacties en daarmee ook mogelijk criminele activiteiten makkelijker opsporen. Zo houden we samen het financiële stelsel veilig.

Wat vragen we?

ID-bewijs
We vragen je om opnieuw jouw ID-bewijs aan te leveren. Het ID-bewijs gebruiken wij om je te identificeren. Om je opnieuw te identificeren, maak je een foto of scan van jouw identiteitskaart of paspoort.

Vragenlijst herkomst van uw spaargeld
Ook staat er in jouw NIBC Direct Sparen app of online omgeving MijnNIBCDirect een vragenlijst voor je klaar. Deze vragen gaan over de herkomst van je spaargeld en waar je jouw rekening voor gebruikt.

Heb je een rekening op twee namen? Dan moeten zowel jij als je mederekeninghouder zich elk opnieuw identificeren. Je kunt ervoor kiezen dat een van de twee rekeninghouders jullie beiden opnieuw identificeert.

Zo lever je jouw ID aan

App En Portal Transparant
  • De identiteitsbewijzen die je kunt gebruiken zijn:

    • Paspoort (Nederlands of internationaal) 
    • ID-kaart (Nederlands)

    Je kunt jezelf niet met je rijbewijs identificeren. Hierop ontbreken namelijk belangrijke gegevens die wij nodig hebben voor het identificatieproces, zoals je volledige voornamen. Het rijbewijs is niet (altijd) volledig.

    Daarnaast vinden wij het belangrijk om je nationaliteit te kunnen controleren. In het kader van de verplichting om cliëntenonderzoek te doen die volgt uit de Wwft is het ons beleid om dit ook vast te leggen en te controleren. 

  • Maak een duidelijke foto van de voor- en achterkant van jouw ID-bewijs. U kunt uw ID-bewijs ook inscannen.

    Een paar tips:

    • Maak een duidelijke foto of scan van de voorkant én de achterkant. Gebruikt u een paspoort? Open uw paspoort op de bladzijde met uw pasfoto.
    • Zorg ervoor dat alle gegevens op het ID te zien zijn. Uw foto mag u bedekken als u dat wilt.
    • Zorg dat de foto of scan scherp en niet overbelicht is.
    • Let erop dat uw ID nog geldig is.
  • Via de NIBC Direct Sparen app:

    • Log in
    • Klik onderaan in het menu op Instellingen.
    • Klik op ‘Aanleveren ID-bewijs’.
    • Upload hier jouw ID-bewijs

    Heb je nog geen toegang tot de NIBC Direct Sparen app? Download de app dan in Google Play of App Store.

    Via de online omgeving MijnNIBCDirect

    • Zorg dat het geldig kopie ID bewijs op jouw computer opgeslagen is.
    • Log in op MijnNIBCDirect
    • Klik links in het menu op Instellingen.
    • Klik op ‘Aanleveren ID-bewijs’.
    • Upload hier jouw ID-bewijs.
  • Je krijgt een pop-up te zien dat je ID-bewijs succesvol is verstuurd. Mochten wij nog vragen hebben, dan laten we je dat binnen 4 weken weten.  

Zijn mijn gegevens veilig?

Jazeker. Binnen NIBC Direct hebben alleen mensen toegang tot jouw gegevens die dit nodig hebben voor de uitvoering van hun werk. Al onze medewerkers worden bovendien zorgvuldig gescreend. Ook hebben alle bestaande en nieuwe medewerkers een bankierseed afgelegd. Ze hebben dus een geheimhoudingsplicht.

Hoe we jouw gegevens bewaren en de veiligheid van je gegevens waarborgen, lees je in ons privacy statement.

Wat is de deadline?

Na ontvangst van de e-mail heb je negen weken de tijd om je opnieuw te identificeren. Doe je dit niet? Dan blokkeren we na deze periode je rekening voor in- en uitgaande overboekingen. Zorg dus dat dit niet gebeurt en identificeer je zo snel mogelijk.

Wat doet NIBC Direct met mijn antwoorden?

Nadat jij je opnieuw hebt geïdentificeerd, hoef je niets meer te doen. Voldoe je nog steeds gewoon aan onze acceptatievoorwaarden? Dan hoor je niets meer van ons. Mochten we nog aanvullende informatie nodig hebben, dan hoor je dat binnen 4 weken van ons.

Blijkt uit je nieuwe identificatie dat je niet aan onze acceptatievoorwaarden voldoet? Dan moeten we helaas afscheid van je nemen. Daarvan ontvang je uiteraard bericht.

Is dit geen phishing?

Met al die phishing-aanvallen van de laatste tijd vraag jij je misschien af of het bericht dat je hebt ontvangen wel echt van ons afkomstig is. Begrijpelijk! Maar we kunnen je geruststellen: de e-mail is echt van ons afkomstig en is geen phishing.

Als je écht zeker wilt weten dat het bericht van ons afkomstig is, kun je uiteraard altijd even contact met ons opnemen.