Waarom wij transacties monitoren

 

Wij als NIBC Direct doen er alles aan om financiële criminaliteit zoveel mogelijk tegen te gaan. Het monitoren van transacties is hier onderdeel van. Lees hieronder hoe we dit doen en wat dit betekent voor jou als klant.  

Bestrijding van financiële criminaliteit

  • Transactiemonitoring

    In haar strijd tegen witwassen en terrorismefinanciering verplicht de Nederlandse overheid alle aanbieders van financiële producten, dus ook banken, om mee te helpen in de bestrijding daarvan. Dit is ook vastgelegd in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) en de Sanctiewet.

    In deze wetten staat onder andere dat financiële instellingen de herkomst van de middelen moeten controleren die bij hen zijn ondergebracht. In sommige situaties moeten zij ook de herkomst van het gehele vermogen van hun klanten controleren. Dagelijks monitort NIBC om die reden alle transacties. Dit noemen wij transactiemonitoring.

  • Know your Customer (KYC)

    Banken hebben een poortwachtersfunctie in de strijd tegen financiële criminaliteit. Dat geldt dus ook voor NIBC. NIBC heeft de wettelijke plicht en voelt een maatschappelijke verantwoordelijkheid te weten wie haar klanten zijn en wat de herkomst van hun middelen is. Het zogenoemde KYC-principe (Ken uw Klant-principe) is één van de basisvereisten binnen de financiële dienstverlening. Dat laatste doen wij aan de hand van een Spaarprofiel.

  • Wat betekent dit voor jou als klant?

    NIBC vraagt bij jou de informatie op die ons in staat stelt om een spaarprofiel op te stellen. Dit kunnen wij doen door middel van het opvragen van gegevens via de online bankomgeving, door middel van een invulbaar formulier of door gerichte vragen te stellen.

    Het is mogelijk dat wij bij aanvullende vragen nog eens contact met je opnemen. Hierbij kun je ervan uitgaan dat NIBC altijd transparant is en zo zorgvuldig mogelijk handelt. Natuurlijk zorgen wij er ook voor dat de privacy gewaarborgd is.

Laptop Telefoon Koffie

Heb je vragen?

Hieronder vind je antwoord op een aantal veelgestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen of wil je meer informatie? Neem dan contact op met onze afdeling Klantmonitoring via 070-342 56 00 of per e-mail via klantmonitoring@nibcdirect.nl. Voor overige vragen staat ons Klantcontactcentrum graag voor je klaar.